Ik vond het erg lastig om stippen te zetten bij het mensfiguur met de verschillende rollen die een leerkracht vervult. Ik heb geen ervaring in het onderwijs of voor de klas staan en ik sta aan het begin van de opleiding van de verkorte PABO. Ik vind het dus lastig te bepalen hoe ik als leerkracht ben en welke rollen mijn van nature beter af gaan en op welke rollen ik mij meer moet ontwikkelen.
Ik verwacht dat ik mij als didacticus meer moet ontwikkelen. Ik zal de komende twee jaar meer kennis vergaren over verschillende vakgebieden. Als ik meer kennis heb opgedaan over verschillende vakgebieden wordt het gemakkelijker om methodieken en werkvormen af te stemmen op het niveau van de leerlingen.
Ik heb een onderzoekende houding ten opzichte van mijn eigen handelen. Ik laat in mijn huidige werk ook een onderzoekende houding zien, maar dit zal ik nog moeten toepassen in het basisonderwijs. Ik sta open voor feedback.
Ik denk dat ik in staat ben om een veilige leeromgeving te creëren als ik hiervoor de benodigde kennis heb opgedaan. Het lijkt me nog wel erg interessant om tijdens mijn studie meer te lezen over onderwerpen en gedragsproblemen van leerlingen die lastig kunnen zijn als je eenmaal als juf aan het werk bent.
Ik vind het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt binnen een groep of team. Ik zal hier ook mijn best voor doen wanneer dit niet het geval blijkt te zijn. Ouders van leerlingen lijken mij af en toe nog wel een uitdaging en ik ben ook heel benieuwd hoe ik dit in de praktijk zal ervaren.
Ik verwacht dat ik op het punt van beïnvloeder al het een en ander weet. Ik ben mij ervan bewust dat je als leerkracht een voorbeeld bent voor leerlingen. Van sommige punten, zoals ICT-vaardigheden, weet ik al wat af en zou ik mij goed mee kunnen redden. Van sommige punten, zoals creatief denken, kan ik mij nog meer in ontwikkelen.
Ook het cirkeldiagram vond ik, net als het mensfiguur, lastig om in te vullen. Ik vind het van sommige onderwerpen lastig om een inschatting te maken van waar ik vind dat ik op dit moment sta. Ik vind het lastig om in te schatten omdat ik ook niet goed weet wat er verwacht wordt en wanneer is het goed genoeg en een 10 waard? Ik heb daarom het cirkeldiagram op gevoel ingevuld. Ik verwacht dat tijdens de studie de onderwerpen voldoende aan bod zullen komen en ik aan de hand daarvan kan bepalen wat mijn leerdoelen zijn en waar ik mij verder in wil ontwikkelen.
Ik weet in ieder geval dat ik mij zeker nog wil ontwikkelen in mijn handschrift en in mijn schrijfvaardigheid. Ik moet weer oefenen op het verbonden schrift om dit tijdens mijn stage goed te kunnen gebruiken en om duidelijk volgens de regels van de desbetreffende school op het bord te kunnen schrijven. Ook zal ik aandacht moeten besteden aan grammatica.
Aan de hand van het mensfiguur en cirkeldiagram heb ik de volgende leerdoelen vastgesteld:
- Ik wil tijdens mijn studie meer lezen over onderwerpen en gedragsproblemen van leerlingen die lastig kunnen zijn als je eenmaal als juf aan het werk bent. Een van deze onderwerpen waar ik meer over wil leren is rouwverwerking. Hiervoor wil ik het boek ‘Jong verlies – rouwende kinderen serieus nemen’ lezen (Fiddelaers-Jaspers, R. (2014). Jong verlies (1ste editie). Have, Ten.).
- Ik wil mij ontwikkelen in mijn handschrift. Dit ga ik doen door middel van het boek 'pak je pen portfolio'. Ik ga hier vanaf nu tot en met de zomervakantie mee bezig en ik zal dit portfolio in zijn geheel gaan oefenen (Kooijman, E., & Mierlo, V. M. (2010). Pak je pen portfolio. Cantal Uitgeverij.).
- Ik wil mij ontwikkelen in taal. Dit ga ik doen aan de hand van de course 'zelfstudie module grammatica en spelling'. Ik ga de PowerPoints van Spelling bekijken en de oefening maken met werkwoordspelling. Ook ga ik de PowerPoints van taalkundig en redekundig ontleden bekijken en de oefeningen van taalkundig en redekundig ontleden maken.
Leerdoel 1: lezen over gedragsproblemen van leerlingen
Door de inteversisies op school hebben wij al veel 'gedragsproblemen' besproken binnen ons studieteam. Ik heb na elke interventie steeds de gedragsorthotheek erbij gepakt en mij ingelezen in verschillende gedragsproblemen. Ik wil nog graag de cursusen van Aegeo doorlopen. Het boek 'jong verlies - rouwende kinderen serieus nemen' heb ik nog niet gelezen. Deze staat zeker nog op mijn lijstje met kinderboeken die ik nog wil lezen.
Leerdoel 2: ontwikkelen in handschirft
Ik ben het afgelopen jaar al druk bezig geweest met mijn handschrift. Op stage probeer ik altijd te letten op mijn handschrift en hiermee te blijven oefenen. Afgelopen week hadden wij een workshop handschriftontwikkeling. In de foto's links is te zien hoe ik met mijn handschirft geoefend heb. Ik ben nog steeds bezig met mijn porftolio 'pak je pen'.
Leerdoel 3: ontwikkelingen in taal
Ik ben nog niet toegekomen aan dit leerdoel. Door de kennisbasis taal ben ik wel weer op dit onderwerp gestuit. Tijdens mijn verslagen ben ik mij bewust van spelling en grammatica. Ik wil meer oefenen met dit leerdoel aan de hand van het boek 'Basisvaardigheden Grammatica'. Hier ga ik de komende maanden mee bezig.