Ik heb vroeger 3 jaar op keyboard les gezeten. Dit is ook het enige instrument waar ik geleerd heb om op te spelen. Ik kwam vroeger op de basisschool één keer in de week tussen de middag bij onze oppas lunchen. Ik mocht dan altijd na de lunch even op de piano spelen wat ik altijd heel erg leuk vond. Ik heb toen ook één liedje geleerd om te spelen.
Nu luister ik alleen nog muziek en ga ik af en toe eens naar een concert. Ik ben bij Marco Borsato, Nick & Simon, Alain Clark en Dotan geweest. Ik zou heel graag nog een keer naar Mumford & Sons toe willen. Ik heb vaak thuis overdag de radio aan (Radio 538, Skyradio of Qmusic). Ik luister geen muziek als ik aan het leren/studeren ben, want dan kan ik mij niet goed concentreren. Ik luister ook veel naar verschillende afspeellijsten op spotify (mood booster, balled uurtjes, throwback party, déjà vu, feeling good, feeling great, weakend e.d.). Muziek kan de stilte op de achtergrond laten verdwijnen of kan er voor zorgen dat je vrolijk wordt. Muziek in een discotheek zorgt ervoor dat je lekker kan en wilt gaan dansen. Ik houd van popmuziek omdat het vaak een lekker ritme heeft en je ook vaak met de tekst kan meezingen of neuriën. Muziek is voor mij ontspanning of een opvulling van de stilte. Het kan ook helpen om je stemming te verbeteren. Muziek kan bijdragen aan gezelligheid als je bij vrienden aan het eten bent of als je ergens op een verjaardag of een feestje komt.
Heel af en toe als ik ’s avonds niet goed kan slapen, omdat ik aan te veel dingen moet denken, vind ik het fijn om rustige nummers op te zetten. Hierdoor kun je je concentreren op de muziek en kan je rustig worden. Op dit moment zijn hiervoor: back to you van Hannah Mea, lost boy van Ruth B. en Strong Enough (piano versie) van Celine Cairo mijn favoriet.
De gouden weken zijn de eerste weken van het schooljaar. Deze eerste weken zijn belangrijk om een basis te leggen voor een fijne sfeer in de klas. Aan het begin van elk schooljaar wordt opnieuw een groep gevormd. Het kan zijn dat er nieuwe klassen zijn ontstaan of dat in de bestaande klassen leerlingen de groep hebben verlaten of nieuwe leerlingen zijn bijgekomen. Ook is er vaak na de zomervakantie een nieuwe leerkracht voor de groep. De groep moet dus opnieuw worden gevormd. Het is van belang dat er een goed en veilig pedagogische klimaat in de klas hangt. Als er gelijk aan het begin van het schooljaar tijd wordt besteed aan een fijne sfeer in de klas heb je daar als leerkracht, maar ook als leerling, de rest van het jaar profijt van.
De eerste zes weken zijn van belang voor de groepsvorming in de klas. Groepsvorming bestaat uit vijf fasen die een groep doorloopt, te weten:
Oriënteren
Presenteren
Normeren
Presteren
Evalueren
Het is van belang dat er tijdens de gouden weken een positieve relatie ontstaat tussen de leerkracht en de leerlingen. Dit zorgt voor een goede groepsdynamiek. Drama en muziek kunnen tijdens de gouden weken een goede toevoeging bieden voor de groepsdynamiek. Drama en muziek kunnen dus bijdragen aan een goed en veilig pedagogisch klimaat. Bij drama en muziek maak je veel gebruik van groepsvormende activiteiten. Groepsvormende activiteiten helpen bij het creëren van een goede sfeer in de klas. Drama en muziek zijn niet alleen van belang tijdens de gouden weken, maar het gehele schooljaar door. Leerlingen leren door drama dat zij op verschillende manieren ergens op kunnen reageren, zij leren improviseren en het stimuleert de creativiteit. Door muziek leren kinderen te luisteren, het bevordert de empathie en kinderen leren experimenteren. Kortom: drama en muziek geeft plezier en plezier draagt weer bij aan een fijne sfeer in de klas.