De gouden weken zijn de eerste weken van het schooljaar. Deze eerste weken zijn belangrijk om een basis te leggen voor een fijne sfeer in de klas. Aan het begin van elk schooljaar wordt opnieuw een groep gevormd. Het kan zijn dat er nieuwe klassen zijn ontstaan of dat in de bestaande klassen leerlingen de groep hebben verlaten of nieuwe leerlingen zijn bijgekomen. Ook is er vaak na de zomervakantie een nieuwe leerkracht voor de groep. De groep moet dus opnieuw worden gevormd. Het is van belang dat er een goed en veilig pedagogische klimaat in de klas hangt. Als er gelijk aan het begin van het schooljaar tijd wordt besteed aan een fijne sfeer in de klas heb je daar als leerkracht, maar ook als leerling, de rest van het jaar profijt van.
De eerste zes weken zijn van belang voor de groepsvorming in de klas. Groepsvorming bestaat uit vijf fasen die een groep doorloopt, te weten:
Oriënteren
Presenteren
Normeren
Presteren
Evalueren
Het is van belang dat er tijdens de gouden weken een positieve relatie ontstaat tussen de leerkracht en de leerlingen. Dit zorgt voor een goede groepsdynamiek. Drama en muziek kunnen tijdens de gouden weken een goede toevoeging bieden voor de groepsdynamiek. Drama en muziek kunnen dus bijdragen aan een goed en veilig pedagogisch klimaat. Bij drama en muziek maak je veel gebruik van groepsvormende activiteiten. Groepsvormende activiteiten helpen bij het creëren van een goede sfeer in de klas. Drama en muziek zijn niet alleen van belang tijdens de gouden weken, maar het gehele schooljaar door. Leerlingen leren door drama dat zij op verschillende manieren ergens op kunnen reageren, zij leren improviseren en het stimuleert de creativiteit. Door muziek leren kinderen te luisteren, het bevordert de empathie en kinderen leren experimenteren. Kortom: drama en muziek geeft plezier en plezier draagt weer bij aan een fijne sfeer in de klas.